natassa.blogg.se

en plats för narcissism

8/10/20

Kategori: Allmänt

Louise Glück vinner Nobelpriset i litteratur och jag beställer Wild Iris eftersom jag tycker det är lättare att läsa poesi fysiskt, med en samling i handen, istället för en dikt här och var på en skärm som jag har gjort hittills. Jag tänker på poesi. Hur jag inte förstår det, men älskar det ändå. Några favoriter är Mary Oliver, Allen Ginsberg, Sapfo, Elis Burrau. Kanske Louise Glück kan bli en till?
 
Jag har funderat på min egen poesi ett tag. Hur jag ändå tror att jag har fått till min ~röst~ på engelska, men försöker låta som andra svenska poeter när jag skriver på svenska. Det är intressant hur mycket ens kreativitet kan skilja sig på olika språk. Jag har övat och övat på engelska  i över tio år, men svenskan fick inte samma tid. Det flyter inte på på samma sätt. Låter inte likadant. När jag lämnade in en diktsamling under en kurs i kreativt skrivande som projekt sa min lärare att min poesi lät översatt. Det kanske den är.
 
Jag öppnar ett dokument och försöker finna min röst nu. Vill inte försöka låta som andra. Dem dikterna lyckas ändå aldrig bli accepterade någonstans. Jag borde fatta.
 
Pappa ringde mig 13:01 och skrek Louise Glück, och jag blev irriterad eftersom jag ville ta reda på vinnaren själv. Inte att jag skrek eller så, men lät lite tonårig i mina svar, min beklagan. Försökte ringa efteråt och be om ursäkt - han var inte arg, han skrattade, men ändå - men han kunde inte svara och nu har det gått en timme och 3 minuter sen han sa att han ska ringa upp. Förstår mig inte på mina känslor. Ett barns känslor vid 25. Kanske kan skylla på trycket i bröstet. På tyngden i magen. Men vet att det har inget med dem sakerna att göra.
 
Försöker välja kurser till nästa termin. Ska ha fyra på 7.5 var. En är obligatorisk. Sen tre valfria. Två ska vara utöver det jag studerar (litteratur), men skulle kunna välja att ha dem eller en av dem nästa höst. Får se. Allt är oklart, men uppsatsämne har jag fixat och diskuterat. Måste skriva klart en hemtenta så jag kan börja på den andra. Är inte stressad, men lite nere idag. Måste tvätta håret.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: