natassa.blogg.se

en plats för narcissism

14/11/22

Kategori: Allmänt

Jag har svårt att skriva mitt i känslorna. Jag måste ha lite distans, en timme, tre dagar; fortfarande känna allt men inte lika starkt. Inte mitt i det viktiga, där tårarna jag kämpar med att inte fälla tar upp all min kraft. Istället måste jag vara i efterskalven, där mitt huvud ännu simmar bland känslorna men min kropp har gått vidare.
 
Nu är jag alldeles för nära något töntigt som jag inte borde ha blivit upprörd över, jag vet det, men jag vet också att det inte handlar om det utan om vad som finns under händelsen. Som jag försöker bli någon bättre, och ändå kan ett ord och en ton sänka mig helt. Jag vet hur jag har förändrats, men detta nya jag, denna nya version som jag har rivit av mig huden för att gräva fram, hon är osynlig och istället står ett jag framför dem som jag har försökt döda i flera år. Och det värsta är väl egentligen att jag själv inte tycker att hon lever. Hon har försvunnit och syns bara i ett visst ljus, under ett visst ögonblick, och det ögonblicket kom inte till idag.
 
Och ändå ser de inte min förändring. De ser bara det förflutna. Är de så blinda eller är det bara jag som lever i förnekelse? Eller är jag och min förändring bara inte viktiga nog att bli upptäckta, bland salar och luft som bär barndomens doft?
 
Men anlednigen till att jag valde att skriva trots att det var för nära var då min kropp fysiskt fick ont av detta. Jag satt i tystnad, kvar i rummet då jag tycker det ibland är lättare att lugna ner mig bland andra. Jag har svårt för sorg och ilska. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag vill slåss och jag vill gråta, och jag hade inte orken att göra något av det idag. Men att hålla inne känslorna resulterade istället i en smärta över käkarna, under hakan, strålande upp över ansiktet. Som om min kropp protesterade min coping mechanism. Nej, du ska känna och du ska känna det högt. För en gångs skull ska du fucking känna.
 
Mitt i smärtan funderade jag på att gå och berätta. Berätta att det stör mig hur de ser mig och hur de inte ser mig. Men jag har inte orken. Har inte ork till mycket längre.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: