natassa.blogg.se

en plats för narcissism

3/1/22

Kategori: Allmänt

Jag sa till en vän att jag vill vara en person som läser Fran Lebowitz innan jag köpte samlingen några dagar innan julafton. Hon frågade mig vad jag menade. Det är inte så att jag anser att man är bättre än någon för att man läser en viss författare, men jag vet att folk jag själv beundrar läser en viss typ av böcker, och jag strävar efter att få vara åtminstone lite grann som folk jag beundrar. Ta del av deras bra kvaliteter medan jag formar mig själv. Ni vet?
 
Sedan finns det skillnad på att vilja vara  på ett sätt och vilja se ut att vara på ett sätt. Första boken jag gör mig av med år 2022 är en samling med poetiska ballader av Coleridge och Wordsworth som jag köpte på ett antikvariat i Uppsala eftersom jag vill vara en person som läser sånt. Dock insåg jag inte att det var ballader och inte vanliga dikter, så jag kände mig mer trött efter läsningen. Men jag läste ju den, så jag vill att folk ska se det. Men - vem bryr sig ens förutom jag själv? Gör det mig något om någon tror att jag är ett fan av Wordsworth?
 
Fran Lebowitz är dock någon jag tror att jag kan gilla, men behöver lite uppmuntran att läsa. Men jag vill vara personen som lägger ner tiden på det. Jag vill utvecklas till personen som tar sig tiden. Att läsa Wordsworth och Coleridge handlade mer om hur jag ser ut att vara utifrån, för egentligen brydde jag mig inte om den. Detta innebär dock inte att man inte får vara nyfiken, såklart, men jag vet när jag är nyfiken och när jag vill visa något.
 
Så mitt nyårslöfte är att fortsätta utvecklas och sträva efter att vara den jag vill vara, utan att låtsas om saker och ting inte fungerar. Jag kanske inte alls är den som läser Fran Lebowitz, men jag vet det inte än.
 
Den där lilla kanten av en tavla bredvid mig syns INTE när jag ser bilden på instagram, om det nu stör någon annan också. Det var inte meningen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: