natassa.blogg.se

en plats för narcissism

31/12/20

Kategori: Allmänt

Sista dagen på året. Jag plockar äntligen bort mina tre kaktusar från fönsterbrädan och förbereder mig på att slänga dem. Jag har velat göra detta länge nog, och 2021 behöver inte börja med mer bördor än nödvändigt. Jag promenerar med hunden, skriver en lista med tio mål jag har för nästa år för att försöka bli den jag alltid drömmer om att vara. Att de blev tio var inte planerat. Jag räknade dem nu snabbt för att skriva summan här. Ett tecken, kanske? Antagligen inte.
 
Jag säger ofta att jag önskar att jag var si och så, men nu känner jag att jag måste ta tag i det. Lära mig piano, öva på italienska, prova på att måla med akryl. Jag har redan börjat vakna tidigt, 6:40 på dagarna jag vill vara produktiv, och jag har gillat det mer än jag trodde. Jag skulle aldrig ha vetat om jag inte hade provat.
 
Jag tänker inte säga mycket om detta år. Jag hade tre olika faser som alla hade för- och nackdelar. Våren innebar lite jobb, ingen skola, mycket ensamhet och läsning. Sommaren handlade om jobb och Belmo, som kom in i våra liv i maj. Hösten handlade om första terminen på masterprogrammet, om zoom, om sjukdom. Jag delar in hösten i två delar: innan och efter coronan. Jag kan inte förklara det, men något ändrades efter att jag blev sjuk, och jag må vara utmattad men jag känner en större motivation till att försöka bli den jag vill, om än långsamt. Jag ska uttrycka mig kreativt i mer än bara skrift, men jag vill också skriva mer, skicka ut mina texter till världen. Måla, spela musik, fota, filma. Men också försöka frilansa, börja planera uppsatsen, lista ut vad jag vill göra i framtiden. Och träna, som alla andra säger att de ska göra i slutet av december. Såklart.
 
Men jag är liksom trött på att önska att jag var på specifika sätt och att jag gjorde vissa grejer utan att ens försöka uppnå dessa mål, så 2021 känns som ett år av utveckling, och jag är beredd på att framstegen kommer att variera beroende på målet. Jag kanske målar en enda tavla, men då har jag åtminstone provat. Jag kommer absolut inte kunna tala italienska flytande, men jag hoppas på att försöka bli bättre. Jag tror att 2021 blir någon slags bas för hur jag vill att mitt liv ska bli, men inte på ett stressigt sätt. Ett steg i taget.
 
Om vi pratar läsmål vill jag läsa mer av Ibsen.
 

Kommentarer

  • emil säger:

    Jag tänkte allt det där i början av 2020 men sen hände liksom inget, det stannade av. Först nu efter att ha levt som i dvala börjar initiativen komma. #pandemicslob

    Svar: Relatableeee
    Natassa

    2021-01-14 | 10:32:41

Kommentera inlägget här: