natassa.blogg.se

en plats för narcissism

25/5/20

Kategori: Allmänt

Jag lyssnar på en bok om död. A Woman's Story av Annie Ernaux, som handlar om hennes mammas död, och på ett sätt om hennes liv. Borde inte läsa om död när jag själv är så orolig över att folk i min närhet ska dö just nu. Symptom man aldrig kan vara säker på. En sådan osäker framtid som jag brukade se på med hopp som nu har ersatts med fasa.
 
Det är måndag. Jag jobbar med bilderna för höstens böcker. Debutanterna. Nu för tiden vet jag oftast vilka vissa av debutanterna är i förväg. Jag försöker inte ens ha koll längre. Det bara blir så. Vissa namn och ansikten och titlar fastnar när jag jobbar med tidningen och topplistorna och katalogen. Sedan hänger jag mycket på bokinsta nu också. Den svenska delen har tagit över mitt flöde. Klagar ej, men läser oftast inte allt som de tipsar om. Finns för mycket att läsa.
 
Jag började på en ny roman idag. Eller aa, ny och ny. Försök nummer fyra att få ner denna idé. Skrev 280 ord och hatade varenda en. Kan inte lista ut tonen för denna berättelse. Handlingen är rätt tung, så tänkte att jag skulle balansera ut det med en sarkastisk och ungdomlig ton, men Iris känns inte sarkastisk av sig. Får jobba på det. Behöver ett nytt projekt och jag väntar på feedback för min andra roman så vill inte jobba på den just nu.
 
Belmo ligger och sover. Det enda han gör är att sova och bitas. Känns skönt att ha sällskap när jag sitter hemma och gör vad jag nu gör. Börjar sommarjobba om ca en månad. Snart så. Har sagt att jag ska försöka läsa mindre under sommaren, vilket oftast är årstiden då jag läser mest. Men jag har snart läst 80 böcker hittills i år, eftersom jag knappt har något annat att göra. Det är kul, såklart, men jag känner också en oändligt stor stress när jag tänker på hur mycket det finns att läsa. Hur mycket genrer och författare och berättelser jag fortfarande inte har dykt ner i. När jag ändå kommer vara upptagen med mitt nya jobb ska jag passa på att ta en paus. Inte ett helt avbrott. Kommer säkert fortfarande läsa, men kanske inte lika frenetiskt.
 
Nu ska jag fixa klart bilderna och lyssna klart på boken om död. Ny vecka hörni!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: