natassa.blogg.se

en plats för narcissism

29/9/18 - Bokmässan

Kategori: Allmänt

Wow, okej. Hej.
 
Bokmässan 2018. Pågår just nu. Tredje dagen. Jag kom hem till Stockholm igår kväll och var bara med på två. Eftersom jag går förlagskunskap just nu betalade skolan för entrébiljetterna till oss för hur många dagar vi nu ville vara där. Resten fixade vi själva, men pengarna jag har lagt ner på den här resan har varit så värt det. Så så värt det.
 
Åkte till Göteborg i onsdags, helt själv (vilket är en vinst i sig själv), strax efter en lektion, så jag valde att packa väldigt lätt så att jag kunde bära med mig allt. Vi fastnade i Katrineholm i två timmar, men annars var det en helt okej resa. Träffade Martina på perrongen, som då studerar i Borås just nu, men som kommit till Göteborg för att umgås med mig en kväll. Middag på Pinchos och sedan fick hon sova med mig i mitt hotellrum. Sedan började själva mässan.
 
Vi hade ett schema på vad vi i klassen skulle göra, men det visade sig att det var väldigt mycket fri tid, vilket var bra. Vi lyssnade på intressanta paneler, fick prata med förläggare och en massa häftiga människor. Torsdagen och halva fredagen var ju bara för branschfolk och inte allmänheten, så vi fick chansen att mingla med en massa människor innan resten av folket fick det. Oerhört fint av dem ändå.
 
Helt ärligt börjar allting kännas lite suddigt, trots att det endast gått två dagar. Borde ha skrivit ner saker, men ville för en gångs skulle leva i nuet. Tog knappt några bilder! Mycket olikt mig, men jag är ändå glad. Mycket intryck som lämnade mig utmattad, men detta minns jag. Jag hälsade äntligen på Elis Burrau i en korridor snabbt och sa att jag älskade Karismasamhället. Han mindes mig eftersom vi har rört oss i samma kretsar några gånger, men jag hade verkligen inte förväntat mig att han skulle minnas. Coolt ändå. Har ju velat säga något till honom varje gång, men inte vetat hur. Känns bra att ha lättat på hjärtat.
 
Sedan pratade jag lite kort med Theodor Kallifatides när jag skulle få min bok signerad. Sa lite på grekiska, men vet helt ärligt inte om han uppskattade det. Han frågade mig om pappa var grek. Jag sa båda. Jag sa att mitt namn stavas med två s. Det förbryllade honom, eftersom den grekiska stavningen är med ett. Vi kom fram till att det var för att inte förvirra svenskarna. För att jag heter Natássa och inte Nataaaasa. Väldigt intressant konvo. Ångrar inget.
 
Såg coolaste Athena Farrokhzad läsa Brev Till Europa, som jag sen köpte. Såg Samir och Viktor lite kort eftersom vi skulle prata med Claes Ericson från Bookmark förlag. Sa att jag gillade en mans hatt under ett mingel. Han sa att det var en keps. Vi pratade en stund, och sedan fick vi deras visitkort, trots att de antagligen inte tar emot praktikanter. Thorén och Lindskog hette förlaget. Litet, med fokus på tyskspråkig litteratur. Coolt ändå. Vårt samtal kändes genuint. Om det är något jag har lärt mig under den senaste månaden i denna utbildning är det att förlagsvärlden är varm.
 
Åt på Pinchos igen med några klasskompisar, sedan drinkar på John Scott Avenyn. Tog oss till Natur & Kulturs fest/mingel grej en timme sent. Fashionably late, och väl där fick vi trängas med en massa folk. Gratis vin och öl och cider. Såg min gamla lärare i kreativt skrivande. Vi pekade på varandra, båda lite borta. Kul ändå att alkohol har samma effekt på alla.
 
Har blandat ihop dagarna nu. Kände att det inte var värt att hålla det kronologiskt, men såhär slutade det. Med mig på ett tåg, en massa böcker och erfarenheter i min väska, fortfarande noll koll när det gäller vad jag egentligen vill arbeta med i förlagsvärlden, men fortfarande medveten om att jag ska skriva. Eventuellt. Skriva om de rosa molnen och gröna landskapet utanför Göteborg på tåg 92. Hur allt såg annorlunda ut i denna gyllene sol, och sedan mörker.
 
Jag vet kanske inte så mycket, men jag vet att dessa två dagar är dagar jag kommer uppskatta länge.
 
 
 
 Datorn kraschar varje gång jag försöker ladda upp fler bilder, så vi får nöja oss med dessa
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: