natassa.blogg.se

en plats för narcissism

Sommar när man inte gillar sin kropp

Kategori: Allmänt

Längtar efter varmare tider faktiskt. Har alltid haft en väldigt komplicerad relation med sommaren, mest för att det ofta var då min depression var som värst och jag inte hade ett liv. De senaste åren, när jag faktiskt har försökt, har det sett lite bättre ut. Dock så är jag inte största fanet av varmt väder (ni ba "har sverige någonsin varm väder??"), och jag tror att mycket av det har med min kropp att göra. Det är under våren och sommaren som man klär sig med tunnare kläder. Mindre kläder. Alla är glada och älskar livet och jag sitter där och hatar mig själv. Antingen måste jag välja mellan att dö av värme men vara en aning bekväm, eller inte dö av värme men vara väldigt väldigt obekväm.
 
Svårt val där inget känns bra.
 
Ja, jag kunde absolut gå ner i vikt under vintern så att jag trivs under sommaren, och ja, jag kunde absolut sluta bry mig om vad andra tycker, och ja, jag kunde absolut lära mig att älska min kropp under alla årstider, men allting är ju lättare sagt än gjort, ya know? Ska försöka nu dock. Ska försöka påbörja alla punkter. Mina föräldrar och jag går på någon slags diet nu i en vecka. Det började idag och jag hoppas motivationen jag har just nu håller sig. Jag tränade lite innan också, vilket var 100 år sedan sist. Det var garanterat inte mycket till träning, men det är en start.
 
Brukar aldrig säga till folk att jag ogillar sommaren mest pga min kropp, för jag vet att de skulle tycka att jag var löjlig. Jag vill inte bli förlöjligad, och speciellt inte över något jag säkert skulle kunna göra något åt. Men jag önskar bara att allt inte handlade om storlek. Jag vill träna och äta rätt för att må bra, men egentligen är det för att jag ska se bra ut eftersom samhället tycker det. Och varför ska jag lyssna på samhället?
 
Detta är ett skumt ämne, för det finns så många olika vinklar att se allt från. Jag råkar se allt från flera stycken samtidigt, och vet aldrig vilken sida jag ska lyssna på.
 
Jag påbörjade detta inlägg för att vara nostalgisk över sommaren och prata om min längtan efter att dricka vin på altanen och åka ut till vattnet i Trosa och kanske till och med någon utekväll eller resa, men vi sätter punkt för tillfället.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: